Před tím než oslovíte dárce, a jedno jakého, vždy věnujte čas přípravě! První dojem uděláte jenom jednou.

Velmi precizně, ale srozumitelně a stručně popište projekt, ideální je jedna strana A4, pokud doplníte obrázky nebo grafy, tak maximálně dvě A4. Nebo si připravte prezentaci. Zdůrazněte naléhavost projektu a co nastane, když peníze nezajistíte. Vezměte s sebou materiály, které předáte (Výroční zprávu, leták, apod.).

Jsou dvě možnosti, jak dárce oslovit:

  1. Zavolat a následně poslat informace emailem
  2. Udělat to obráceně poslat email a pak zavolat

Já většinou telefonuji dárcům, pokud se jedná o hot kontakt, tedy oslovuji někoho, kdo mne nebo organizaci už zná, nebo mne třeba i sám oslovil. Pokud oslovuji studený kontakt, vždy nejdříve píšu.

Mějte na paměti, že jednání je o dárci, nikoli o vás!!!

Nemusí vždy platit malá firma = malý dar

Ideální je osobní schůzka.

První schůzka s novým potenciálním dárcem bude formální.  Důležitá příprava, získejte maximum informací o organizaci i o jednotlivci, se kterým se setkáte. Pokud je to možné, jděte na schůzku ve dvou.

  • Udělejte si jasnou představu, s čím chcete odejít. Cílem nemusí být vždy podepsaná darovací smlouva, ale třeba společný projekt, získání dalších kontaktů, oslovení zaměstnanců firmy, apod.
  • Připravte si materiály, které na schůzce zanecháte (prezentaci, Výroční zprávu, žádost, apod.)
  • Naučte se představit svou organizaci ve dvou-třech větách (viz vize….tabulka)
  • Představte projekt/aktivitu, na kterou potřebujete získat prostředky. Zdůrazněte naléhavost, co se stane, když peníze nezajistíte.
  • Připravte si hrubý plán/scénář s čím chcete odejít. Jakýkoli dar, ale i příslib daru, je výhra – máte otevřené dveře.
  • Naslouchejte, nemluvte pořád o sobě; dejte dárci příležitost se představit, potřebujete získat jeho názor
  • Na konci udělejte krátké shrnutí schůzky – jednou větou; vždy poděkujte
  • Po schůzce pošlete zpětnou vazbu e-mailem; opět poděkujte, shrňte důležité body, další postupu a návrh, že se např. za 14 dní ozvete

Pokud jdete na schůzku, s dárcem, který vaši organizaci dobře zná, může být setkání méně formální. Nicméně i zde je dobré udělat alespoň krátkou přípravu a ujasnit si krátkodobý i dlouhodobý cíl.

Přeji hodně úspěchů při jednání s vašimi dárci! Máte-li na mě dotazy, můžete mne kontaktovat.