Před tím než oslovíte dárce, a jedno jakého, vždy věnujte čas přípravě! První dojem uděláte jenom jednou.
Velmi precizně, ale srozumitelně a stručně popište projekt, ideální je jedna strana A4, pokud doplníte obrázky nebo grafy, tak maximálně dvě A4. Nebo si připravte prezentaci. Zdůrazněte naléhavost projektu a co nastane, když peníze nezajistíte. Vezměte s sebou materiály, které předáte (Výroční zprávu, leták, apod.).
Jsou dvě možnosti, jak dárce oslovit:
- Zavolat a následně poslat informace emailem
- Udělat to obráceně poslat email a pak zavolat
Já většinou telefonuji dárcům, pokud se jedná o hot kontakt, tedy oslovuji někoho, kdo mne nebo organizaci už zná, nebo mne třeba i sám oslovil. Pokud oslovuji studený kontakt, vždy nejdříve píšu.
Mějte na paměti, že jednání je o dárci, nikoli o vás!!!
Nemusí vždy platit malá firma = malý dar
Ideální je osobní schůzka.
První schůzka s novým potenciálním dárcem bude formální. Důležitá příprava, získejte maximum informací o organizaci i o jednotlivci, se kterým se setkáte. Pokud je to možné, jděte na schůzku ve dvou.
- Udělejte si jasnou představu, s čím chcete odejít. Cílem nemusí být vždy podepsaná darovací smlouva, ale třeba společný projekt, získání dalších kontaktů, oslovení zaměstnanců firmy, apod.
- Připravte si materiály, které na schůzce zanecháte (prezentaci, Výroční zprávu, žádost, apod.)
- Naučte se představit svou organizaci ve dvou-třech větách (viz vize….tabulka)
- Představte projekt/aktivitu, na kterou potřebujete získat prostředky. Zdůrazněte naléhavost, co se stane, když peníze nezajistíte.
- Připravte si hrubý plán/scénář s čím chcete odejít. Jakýkoli dar, ale i příslib daru, je výhra – máte otevřené dveře.
- Naslouchejte, nemluvte pořád o sobě; dejte dárci příležitost se představit, potřebujete získat jeho názor
- Na konci udělejte krátké shrnutí schůzky – jednou větou; vždy poděkujte
- Po schůzce pošlete zpětnou vazbu e-mailem; opět poděkujte, shrňte důležité body, další postupu a návrh, že se např. za 14 dní ozvete
Pokud jdete na schůzku, s dárcem, který vaši organizaci dobře zná, může být setkání méně formální. Nicméně i zde je dobré udělat alespoň krátkou přípravu a ujasnit si krátkodobý i dlouhodobý cíl.
Přeji hodně úspěchů při jednání s vašimi dárci! Máte-li na mě dotazy, můžete mne kontaktovat.